Verslag bijeenkomst 2 Wonen, Zorg en Welzijn

Bijeenkomst 2 Wonen, Zorg en Welzijn

Op vrijdagmiddag 26 april heeft de tweede bijeenkomst van de reeks van vier themabijeenkomsten rondom Wonen, Zorg en Welzijn plaats gevonden. Er was erg veel belangstelling voor, het was echt volle bak in Ons Kwartier. In deze bijeenkomst stond alles rondom Wonen centraal.

Veel senioren willen in hun huidige woning blijven wonen en het is ook het beleid van de overheid dat we steeds langer gewoon thuis blijven wonen. Maar de vraag is: is de woning geschikt, of eenvoudig geschikt te maken om er oud in te worden? Of is verhuizen toch slimmer? De vele mogelijkheden rondom beide opties kwamen die middag uitgebreid aan de orde.

Als de keuze valt op verhuizen naar een andere woning, die al toekomstbestendig is, dan is dat niet zomaar een-twee-drie geregeld. Hoe kunnen we dat realiseren? Zijn of komen er geschikte woningen in Maarheeze? Komen er ook huurwoningen? En zijn die betaalbaar? Voor het beantwoorden van dit soort vragen was er informatie van woCom, overgebracht door voorzitter Arno Baks, waren er twee medewerkers van de RABO-bank aanwezig en ook makelaar Bart Hut. Cees Warendorf, initiatiefnemer en kartrekker van een CPO-project in Maarheeze, gaf informatie over dit project dat gepland is op het terrein van Winters aan de Sterkselseweg.

De meeste aanwezigen gaven aan, voorkeur te hebben voor het langer in de eigen vertrouwde woning te blijven wonen, ook als er in de toekomst misschien meer zorg nodig zal zijn. Dat betekent dat de woning dan wel in orde moet zijn om daar als oudere veilig en comfortabel in te kunnen wonen. Els van Daal, projectcoördinator van KBO-Brabant, heeft hier heel veel bruikbare informatie over gegeven. Het betrof grotere zaken zoals een inloopdouche of een traplift, maar ook heel veel kleinere aanpassingen, die de woning een stuk veiliger kunnen maken. Denk aan beugels op toilet en douche en bij grotere op- en afstapjes, vlakke toegang tot de voor- en achterdeur, goede verlichting, een tweede trapleuning etc. Haar boodschap was “Wacht niet tot het minder wordt, maar begin op tijd om de woning geschikt te maken voor de oude dag. Toekomstig wonen begint nu!”

Nog een belangrijke tip van Els van Daal: KBO-Brabant heeft vrijwillige woonadviseurs, die advies op maat kunnen geven. Zij maken daarvoor gebruik van de Huistest van Generatie Thuis. Je kunt hen vragen om langs te komen voor een huisbezoek. Dit is helemaal gratis. Samen loopt je dan door de woning en je krijgt daarna een persoonlijk advies met verbeterpunten voor de woning en daarbij ook een indicatie van de kosten. Daarna kun je dan zelf aan de slag gaan of er een professional bij halen. Je kiest er zelf voor wat je doet met het advies.