Uitstapje met de Museum Plus Bus

Op donderdag 9 februari jl. hebben we met een groep van 37 personen een uitstapje gemaakt met de Museum Plus Bus naar het Kunstmuseum in Den Haag.

Keurig op tijd was de Museum Plus Bus bij Onze School aanwezig en ook alle deelnemers hadden de tijd goed in de gaten gehouden, zodat we precies op tijd (09.00 uur) konden vertrekken. Het is een hele rit naar Den Haag, maar we merkten al heel gauw dat we een geweldige chauffeuse getroffen hadden. Ze had een heel rustige rijstijl, wat goed voelde. Tijdens de rit gaf ze duidelijke uitleg over de Museum Plus Bus en over wat ons in Den Haag te wachten stond. In die stad aangekomen vertelde ze op een leuke manier over de bezienswaardigheden die we passeerden.

Helemaal volgens schema arriveerden we bij het prachtige gebouw van het Kunstmuseum, waar we door twee vrijwilligers van de Museum Plus Bus hartelijk ontvangen werden. In het naastgelegen restaurant genaamd “Gember” kregen we een eenvoudige, maar smakelijke lunch aangeboden. Daarna was het tijd voor het programmaonderdeel waarvoor we gekomen waren.

Het eerste wat we bewonderden was het museumgebouw zelf. Het wordt wel gezien als het mooiste gebouw dat architect Berlage ontworpen heeft en is in 1935 geopend. Het is een kunstwerk op zich met de mooie buitenkant in speciale gele baksteen en de ruimtelijke binnenkant met prachtige lichtinval en fraai kleurgebruik.

In drie groepen hebben we, ieder met een enthousiaste en deskundige gids, een rondleiding gehad. Dat was echt de moeite waard. Ze hebben ons zeker weer een stukje wijzer gemaakt wat betreft de schilderkunst. We begonnen met het bewonderen van schilderijen van de schilders van de Haagse School, die in tegenstelling tot hun romantische voorgangers, het gewone leven en het Hollandse landschap realistisch wilden weergeven. Aansluitend kregen we uitleg bij schilderwerken van de stromingen, die elkaar daarna opvolgden: impressionisme, expressionisme en kubisme.

Na afloop van de rondleiding hadden we nog een uur tijd om op eigen gelegenheid het museum verder te verkennen, of om wat te gebruiken in het museumrestaurant. De meesten gingen nog even de grote collectie Delfts Blauw van het museum bezoeken en de werken van Mondriaan bekijken. Het was eigenlijk veel te snel half vier, de vertrektijd van de bus. Na een gladjes verlopen terugreis arriveerden we, zoals dat genoemd wordt, moe maar tevreden weer bij Onze School. Eindconclusie: we hebben een leerzame dag gehad, mooie kunstwerken gezien en genoten van een gezellig uitstapje!

, , , ,