Nuttige workshop Rode Kruis

Op maandagmiddag 13 februari hebben twee vrijwilligers van het Rode Kruis een nuttige en interessante workshop verzorgd in Ons Kwartier over 1. de voorbereiding op noodsituaties en 2. over brandveiligheid. De betreffende vrijwilligers hadden in hun loopbaan veel te maken gehad met zowel preventie, als hulpverlening bij ongelukken en rampen. Het werd een heel leerzame middag door de duidelijke en deskundige voorlichting en de vele goede tips die we kregen. De beide instructeurs zorgden daarbij voor een prettige sfeer, kortom een 10 voor hun presentatie!

Alle aanwezigen gingen naar huis met wat huiswerk, want iedereen nam wel een of meer ideeën mee om de veiligheid in huis te verbeteren. Ook was er voldoende schriftelijk materiaal om thuis nog eens door te lezen.

Hierbij voor de lezers nog een paar tips uit de workshop die misschien nog van pas kunnen komen:

• Download de gratis EHBO-app van het Rode Kruis. Daarmee kun je altijd en overal snel opzoeken hoe te handelen bij meer dan 80 veelvoorkomende huis-, tuin- en keukenongevallen, maar ook bij verslikking of bewusteloosheid. In een noodsituatie geeft de app je ook gesproken instructies.
  • Door ICE (In Case of Emergency) in te stellen op je telefoon kan een hulpverlener, als je ergens iets overkomt, jouw noodcontactpersoon bereiken, zonder dat je telefoon ontgrendeld hoeft te worden.
  • Kijk voor informatie en tips over brandveiligheid op www.brandweer.nl en doe de test op www.verkleindekansopbrand.nl.