Erg genoten van een wedstrijd klootschieten!

Op woensdagmiddag 10 juli hebben we een ontzettend leuke middag beleefd met de eeuwenoude sport: klootschieten. Deze activiteit was georganiseerd door de geoefende spelers Gerrit en Gerda van Hees.

Twintig deelnemers wilden deze voor hen onbekende sport wel eens uitproberen. Gerrit en Gerda hadden een mooi parcours van ongeveer 3 km. uitgezet in het bos aan de Philipsweg. De deelnemers werden verdeeld in 4 teams van elk 5 personen.

Gerrit legde uit: Team 1 en 2 spelen tegen elkaar en gaan samen het uitgezette parcours lopen. Hetzelfde geldt voor de teams 3 en 4, die iets later starten zodat ze elkaar niet in de weg lopen.  De beide groepen krijgen ieder de volgende benodigdheden mee: een kloot (een houten bal verzwaard met lood ter grote van een tennisbal), een hark, waarmee de kloot uit de struiken geharkt kan worden als die daarin terecht gekomen is, een stok om steeds neer te leggen op de plek waar de laatste kloot ligt en de volgende worp plaats moet vinden en dan natuurlijk een scorelijst om het aantal worpen bij te houden. Alles was aanwezig, Gerrit en Gerda hadden het perfect voorbereid.

De spelregels waren eenvoudig: om de beurt de kloot onderhands zover mogelijk weg proberen te gooien (schieten) en het team dat de minste worpen nodig heeft om bij het eindpunt te komen is de winnaar. We gingen enthousiast op weg. Al gauw bleek het nog niet zo simpel te zijn om de kloot een flink eind weg te gooien. Die wilde nog wel eens in het gras langs het pad terecht te komen en in dat geval rolde hij niet ver meer. Maar al doende kregen we het steeds beter onder de knie, al belandde de kloot toch regelmatig op een plek die de werper niet bedoeld had. Sommige deelnemers bleken zonder dat ze het wisten talent te hebben voor het klootschieten. Met strakke worpen konden ze de kloot steeds weer een flinke afstand af laten leggen.

Maar gooien kon iedereen en of een worp nu geweldig goed lukte of wat minder ver kwam, het plezier in het spel was het belangrijkste. Het weer werkte mee, het was heerlijk om door het bos te lopen, de paden waren droog en heel geschikt om het spel te spelen en natuurlijk was het leuk om elkaar uit te dagen de kloot zo ver mogelijk  te schieten en op het rechte pad te blijven. De ruim twee uur die we gespeeld hebben vlogen dan ook om.

Na afloop waren we toe aan een fris drankje in Ons Kwartier. Daar maakte Gerrit ook de uitslag van de wedstrijd bekend. Het team dat de minste worpen nodig gehad had om het parcours af te leggen (dat was het team van Theo) werd verrast met een leuke trofee van een mini-kloot. Het is een wisseltrofee, want we hebben meteen besloten dat we het klootschieten erin houden en jaarlijks zo’n wedstrijd gaan houden, want het was ontzettend leuk en heel gezellig.

Gerrit en Gerda heel erg hartelijk bedankt voor de geweldige organisatie, alles was tot in de puntjes geregeld. Jullie hebben de deelnemers een heel plezierige middag bezorgd!