Haak-aan, Brei-mee !

In het kader van een nadere kennismaking met de activiteiten in Ons Kwartier/Onze School, deze keer extra aandacht voor het handwerkclubje “Haakaan”.

Iedere donderdag om 14.00 uur komen de liefhebbers van haken en breien bij elkaar en deze keer sluit ik bij hen aan. We zitten met twaalf dames gezellig rondom de grote tafel in Ons Kwartier. Die tafel ligt al heel snel vol met de handwerkjes, die iedereen meegebracht heeft, garen in allerlei kleuren en handwerkboekjes met leuke patronen.

Alle dames hebben een brei- of haakwerk onder handen, waar ze zowel thuis als op de donderdagmiddagbijeenkomst aan werken. Die worden tevoorschijn gehaald en het blijkt dat ze met heel verschillende dingen bezig zijn. Dat varieert van het breien van een trui met moeilijke kabels (die ik met ontzag bekijk), het haken van een babydekentje (met haaksteek, die er heel apart uitziet, maar niet moeilijk is volgens de kenners) tot het haken of breien van grappige fantasiedieren. Terwijl de dames hieraan verder werken, is er ook alle tijd om elkaars werk te bewonderden, adviezen te vragen aan elkaar, nieuwe ideeën uit te wisselen en ervaringen te delen.

Behalve dat gewerkt wordt aan een werkstuk naar eigen keuze, worden er ook gezamenlijke projecten uitgevoerd. Er worden dan haak- of breiwerkjes gemaakt voor medemensen die deze spullen goed kunnen gebruiken, of voor mensen voor wie het veel betekent om verrast te worden met een leuk presentje. Zo is er in de afgelopen tijd meegewerkt aan een project van de “Stichting Babyspullen”. Via deze stichting worden gebruikte en nieuwe babyspullen verzameld. Daarvan worden z.g. babystartpakketten gemaakt voor a.s. moeders in Nederland die het financieel erg moeilijk hebben. Onder het motto “Elk kind heeft recht op een goede start”, wil men op deze manier een steentje bijdragen aan de armoedebestrijding in ons land. Voor dit project hebben de dames van Haakaan o.a. dekentjes, lakentjes en babykleertjes gemaakt. Jeanne Harmsen heeft een en ander gecoördineerd en kon maar liefst twaalf bananendozen vol babyspullen aan de genoemde stichting doneren.

Nu gaat er een nieuw project van start: het maken van een kerstattentie voor ouderen uit onze gemeenschap, die best wel eens een opkikkertje kunnen gebruiken. Er komen allerlei leuke ideeën op tafel en sommige ijverige handwerksters hebben zelfs al enkele voorbeelden van kerstcadeautjes gemaakt. Het moet wel iets zijn waarmee je de ontvangers blij kunt maken. In goed overleg wordt de keuze gemaakt voor een heel mooie gehaakt kerstcadeautje. Alle aanwezigen geven aan dat ze hieraan mee willen werken. Inge zal zorgen voor voldoende materialen en de komende donderdag zal met het maken van de kerstattenties begonnen worden.

Gezellig babbelend haakt of breit iedereen vlijtig door. Een kopje koffie erbij met deze keer een traktatie van een jarige maakt de sfeer nog extra aangenaam. Ik merk dat dit een clubje is, waar je je meteen bij thuis voelt. Mijn opmerking daarover wordt door alle tafelgenoten beaamd : “Iedereen wordt hier gewaardeerd en dat laten we ook merken”, krijg ik te horen.

Een van de dames vertelt dat ze zich door omstandigheden eenzaam was gaan voelen. Daarom had ze de stap gezet om zich bij Haakaan aan te sluiten. Die stap zetten had ze destijds heel moeilijk en spannend gevonden, maar het was ontzettend meegevallen. Ze voelde zich meteen heel welkom in de groep en ze zou de bijeenkomsten op donderdagmiddag niet meer willen missen. Een andere handwerkster sluit zich hierbij aan. Ook zij had last van eenzaamheid en herinnert zich nog hoe zenuwachtig ze was toen ze voor de eerste keer alleen Ons Kwartier binnen stapte. Maar alle spanningen vielen heel snel van haar af toen ze meteen opgenomen werd in de groep en nu geniet ze elke donderdag weer van de fijne handwerkmiddag.

(Deze twee verhalen wilde ik zeker in deze tekst opnemen. Misschien helpen ze leden over de brug, die erover twijfelen om aan deze, of een andere activiteit deel te gaan nemen en er tegenop zien om alleen daarop af te stappen. Gewoon doen dus, het valt heel erg mee want u bent altijd welkom.)

Andere dames vertellen dat ze vooral genieten van het gezellig samen bezig zijn. Dit zijn enkele antwoorden die ik kreeg op mijn vraag waarom ze bij Haakaan zijn:

“Ik heb het nodig om bezig te zijn en ik doe hier leuke ideeën op”;

“Ik vind het leuk om te prullen en het is nog leuker om het samen te doen”;

“Ik vind het fijn dat je hier eigen keuzes kunt maken, niets moet, je mag zelf bepalen wat je wil maken”;

“Ik ga voor de gezelligheid en daarbij leer ik er ook nog veel van”.

Het was voor mij een heel prettige ervaring om een keer bij Haakaan aanwezig te zijn en ik kan niet anders zeggen dan dat het een aanrader is voor mensen die houden van haken/breien en van gezelligheid. Je hoeft niet erg ervaren te zijn wat betreft het haken of breien, de dames helpen u graag, dat is vanzelfsprekend in deze groep. Er zijn voldoende handwerkideeën, wol en haakgaren aanwezig om een begin te maken met een brei- of haakwerkje. En bent u al aan iets bezig (wat misschien maar niet opschiet), breng het gerust mee en werk eraan verder onder het genot van een praatje en een bakje koffie of thee.

U bent van harte welkom om aan te schuiven aan de grote tafel! Aanmelden kan bij contactpersoon Maria Nooijen tel. 06 201 151 52. En wilt u eerst eens een keertje komen kijken, loop dan gerust binnen op donderdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 uur.

ps. Heeft u thuis nog garen liggen waar u niets meer mee doet, dan kunt u dat kwijt in Ons Kwartier. De dames van Haakaan zijn er blij mee en verwerken het met liefde en plezier tot mooie dingen waar ze anderen weer een plezier mee kunnen doen.

,